Vozy na pneumatikách

K rozšíření výrobního programu o nákladní vozy došlo v roce 1934. Jejich velikou předností byla jednoduchá a trvanlivá kontrukce, kola s kuželovými ložisky opatřená dostatečně širokými pneumatikami, zadní kyvná náprava a možnost sklápění na obě strany. Vozy se vyráběly i po válce a znárodnění. Do dnešních dní se těší své oblibě.

Vozy byly vyráběny v mnoha provedeních. Všechny měli ocelovou konstrukci a pneumatiky. V základní provedení byly dřevěné bočnice ve výši 60 cm. V tomto provedení se sedačka umísťovala nad čelní stěnu. U vyšších konstrukcí byla sedačka před čelní stěnou, na přání i se stříškou. Z následujícíh katalogů je zřejmé, že se již od začátku vyrábělo velké množství variant provedení dle přání zákazníků.

Základní rozlišení bylo v nosnosti: 10, 15, 30, 50 - číslo udává nosnost v metrických centech [q]. V katalogu z roku 1937 je pro typ H uvedené porovnání nosnosti vozů na pneumatikách oproti dřevěným kolům.

Písmena označovala provedení:


Katalog 767 pro typ H z roku 1937

Katalog 803 pro typ HK z roku 1938

Katalog 674 pro typ A z roku 1935 Bohužel mám jej jen v němčině

Katalog 707 různých provedení H a M z roku 1936

Prospekt 827 z roku 1938

Návod pro vozy z roku 1938

Fotografie z inzerátů

Zdroj: bazos.cz